The Bookshop on the Shore av Jenny Colgan

Jenny Colgan kan verkligen konsten att skriva böcker som lämnar en med en varm känsla inombords! När jag läser hennes böcker önskar jag alltid att jag var en av karaktärerna i hennes bok, och fick uppleva de ofta karga, men samtidigt otroligt natursköna och spännande miljöer som huvudpersonen hamnar i. Och möta de underbara män som huvudpersonen oundvikligen förälskar sig i, utan att själv inse det till en början.

Boken The Bookshop on the Shore är inget undantag. Huvudpersonen i boken är Zoe och hennes son, som trots att han hunnit bli fyra år gammal fortfarande inte pratar. När hon inte längre har råd att betala hyran för sin trånga lägenhet i centrala London, byter hon det jäktade storstadslivet mot ett kombinerat bokbuss- och au pair-jobb i ett slottliknande hus alldeles vid stranden till Loch Ness, långt från storstadens brus och allt vad wifi-uppkoppling och telefontäckning heter. Det blir början på ett helt nytt liv för Zoe och hennes son, men också för husets ägare Ramsay Urquart, och hans tre bångstyriga barn…

Jag gillar verkligen böcker som får mig att känna mig glad, samtidigt som det finns en allvarlig historia i botten, och det stämmer in alldeles utmärkt på denna bok! Att den dessutom innehåller lite galna skotska seder och kanske även självaste Loch Ness-odjuret, höjer upp betyget ännu ett snäpp!

Betyg: 4 av 5

Läs mer hos exempelvis Bokus eller Adlibris.

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång